Strategi Komunikasi Pengenalan Krokot melalui FGD Desa sebagai Produk Potensial Kreatif Desa Wonosalam

Main Article Content

Muhammad Abdul Ghofur
Wahyu Mushollaeni
Lorine Tantalu

Abstract

Wonosalam Village in Wonosalam District, which is located in Jombang Regency, has abundant natural resources names Krokot. Unfortunately, it is only used as a house decoration material or to fill vacant land around the yard. The interesting thing that becomes a challenge when processing of Krokot (puslane) was how to reduce the "unpleasant" taste in food products. This study aims to find out how the communication strategy is to introduce purslane-based frozen food products. The research was conducted using a descriptive qualitative approach with the Focus Group Discussion method. The research found that the communication strategy was carried out by first determining the communicator, message or material, the media used, the audience and the expected feedback as in Harold Lasswell's concept. Not only that, the expected feedback has actually been planned from the start and achieved during the introduction of purslane, namely an understanding of the potential of purslane plants 92%, mastery of the stages of processing purslane-based food products 84%, and digitalization systems in marketing frozen food products based on purslane 76%.


Abstrak


Desa Wonosalam di Kecamatan Wonosalam yang berada di Kabupaten Jombang memiliki sumberdaya alam krokot yang melimpah. Sayangnya untuk pemanfaatannya hanya digunakan sebagai bahan penghias rumah atau pengisi lahan kosong di sekitaran pelataran. Hal menarik yang menjadi tantangan saat mengolah bahan dasar krokot adalah bagaimana mengurangi rasa “langu” pada produk makanan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana strategi komunikasi untuk mengenalkan produk frozen food berbahan dasar krokot. Penelitian dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode Focus Group Discussion. Penelitian menghasilkan bahwa starategi komunikasi dilakukan dengan terlebih dahulu menetapkan komunikator, pesan atau materi, media yang digunakan, khalayak dan feedback yang diharapkan sebagaimana dalam konsep Harold Lasswell. Tidak hanya hanya itu, feedback yang diharapkan sebenarnya sudah direncanakan sejak awal dan tercapai selama pelaksanaan pengenalan krokot, yaitu pemahaman mengenai potensi tanaman krokot 92%, penguasaan tahapan proses pengolahan produk pangan berbasis krokot 84%, dan sistem digitalisasi dalam pemasaran produk frozen food berbahan dasar krokot 76%.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ghofur, M. A., Mushollaeni, W., & Tantalu, L. (2022). Strategi Komunikasi Pengenalan Krokot melalui FGD Desa sebagai Produk Potensial Kreatif Desa Wonosalam. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(2), 288-297. https://doi.org/10.33366/jkn.v4i2.132
Section
Articles

References

Asrori, M. (2013). Pengertian, Tujuan Dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran. MADRASAH, 5(2).

Bakti, A. F. (2004). Communication dan Family Planning in Islam in Indonesia: South Sulawesi Muslims Perceptions of a Global Development Program. Jakarta: INIS.

Chaniago, S. A. (2014). Perumusan Manajemen Strategi Pemberdayaan Zakat. JURNAL HUKUM ISLAM, 12(1), 87–101. https://doi.org/10.28918/jhi.v12i1.529

Kim, H., Sefcik, J. S., & Bradway, C. (2017). Characteristics of Qualitative Descriptive Studies: A Systematic Review. Research in Nursing and Health, 40(1), 23–42. https://doi.org/10.1002/nur.21768

Maarif, B. S. (2010). Komunikasi Dakwah, Paradigma untuk Aksi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Maryanto, T., & Syahida, A. R. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Hasil Penjualan Di Kampung Keramik Dinoyo Kota Malang. Jurnal Komunikasi Nusantara, 1(1), 36–42. https://doi.org/10.33366/jkn.v1i1.8

Okafor, I. A., Ayalokunrin, M. B., & Orachu, L. A. (2014). A review on Portulaca oleracea (Purslane) plant – Its nature and biomedical benefits. International Journal of Biomedical Research, 5(2). https://doi.org/10.7439/ijbr.v5i2.462

Robert L. Heath, & Bryant, J. (2000). Human Communication Theory and Research Concept, Context, and Challenges. Lawrence Erlbaum Associates.

Uddin, M. K., Juraimi, A. S., Hossain, M. S., Nahar, M. A. U., Ali, M. E., & Rahman, M. M. (2014). Purslane weed (Portulaca oleracea): A prospective plant source of nutrition, omega-3 fatty acid, and antioxidant attributes. In The Scientific World Journal (Vol. 2014). https://doi.org/10.1155/2014/951019

Wijaya, I. S. (2015). Perencanaan Dan Strategi Komunikasi Dalam Kegiatan Pembangunan. Lentera, XVIII(1), 53–61.

Zhou, Y. X., Xin, H. L., Rahman, K., Wang, S. J., Peng, C., & Zhang, H. (2015). Portulaca oleracea L.: A review of phytochemistry and pharmacological effects. In BioMed Research International (Vol. 2015). https://doi.org/10.1155/2015/925631