Pengelolaan Aktivitas Media Sosial Instagram @cimahikota oleh Pemerintah Kota Cimahi

Main Article Content

Fasya Al Rahmah
Hanny Hafiar
Heru Ryanto Budiana

Abstract

The low engagement of social media accounts and the absence of real-time interaction with the closing of the Instagram comment column made the authors conduct a study entitled "Managing Instagram @cimahikota Social Media Activities by the Cimahi City Government". Through descriptive research methods with qualitative data types, researchers focused on finding out how the cimahikota Instagram social media management is by the Cimahi City Government. This study aims to determine the sharing stage, the optimize stage, the managed stage, and the engagement stage in the management of Instagram @cimahikota social media by the Cimahi City government. This study uses data collection techniques using interviews, observations, literature studies and source triangulation as a data validity technique. The results found in this study are that the Cimahi City government participates in social media due to changes in public information consumption trends. Instagram is chosen for its popularity, and it builds public trust through informative content and captions. There are three types of uploaded content: Mayor and SKPD activities, big days, and tips and tricks. However, cimahikota has not optimally utilized influencers in managing its social media; the stage of managing with media monitoring is not optimal, participating in conversations by uploading additional information and clarifying hoax issues, reaching the target audience by adjusting the appearance of content and utilizing city assets as content.


Abstrak


Engagement akun media sosial yang rendah, serta belum adanya interaksi real-time dengan ditutupnya kolom komentar Instagram menjadikan penulis melakukan peelitian dengan judul “Pengelolaan Aktivitas Media Sosial Instagram @cimahikota Oleh Pemerintah Kota Cimahi”, melalui metode penelitian deskriptif dengan jenis data kualitatif, peneliti fokus untuk mengetahui bagaimana pengelolaan media sosial Instagram @cimahikota oleh Pemerintah Kota Cimahi. Penelitian ini bertujuan untuk  mengetahui tahap share, tahap optimize, tahap manage,   tahap engage pada pengelolaan media sosial instagram @cimahikota oleh pemerintah Kota Cimahi. Penelitian ini menggunakan teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dan studi pustak serta menggunakan triangulasi sumber sebagai teknik validitas data. Hasil yang ditemukan dalam penelitian ini adalah pemerintah Kota Cimahi berpartisipasi di media sosial akibat adanya perubahan trend konsumsi informasi masyarakat, instagram dipilih dari kepopulerannya, serta membangun kepercayaan publik melalui konten informatif dan caption. Terdapat tiga jenis konten yang diunggah yaitu kegiatan Walikota dan SKPD, hari besar, lalu tips dan trik. Hanya saja, cimahikota belum optimal memanfaatkan influencer dalam pengelolaan media sosialnya,Tahap manage dengan media monitoring namun belum optimal, berpartisipasi dalam percakapan dengan mengunggah informasi tambahan dan melakukan klarifikasi isu hoax, meraih target audiens dengan menyesuaikan tampilan konten dan memanfaatkan aset kota sebagai konten.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Al Rahmah , F., Hafiar, H., & Ryanto Budiana, H. (2022). Pengelolaan Aktivitas Media Sosial Instagram @cimahikota oleh Pemerintah Kota Cimahi. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(1), 128-139. https://doi.org/10.33366/jkn.v4i1.145
Section
Articles

References

Aisyah, Retno Nurul, Efi Fadilah, dan Nuryah Asri Sjafirah. 2020. “Penggunaan Infografis pada Akun Instagramtirtoid sebagai Strategi Cross-media.” Jurnal Kajian Jurnalisme 3(2):210. doi: 10.24198/jkj.v3i2.22276.

Bungin, Burhan. 2015. Analisis Data Penelitian Kuantitatif. diedit oleh P. R. G. Persada. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.

Clutch. 2018. How Social Media Is Transforming PR and the Consumer-Business Relationship.

Cox, Toby. 2018. “How Social Media Is Transforming PR and the Consumer-Business Relationship.” Digital Marketing, Cluth Report. Diambil 26 Februari 2022 (https://clutch.co/pr-firms/resources/how-social-media-transforming-pr-consumer-business-relationship).

Gemiharto, Ilham, dan Elfira Rosa Juningsih. 2021. “Komunikasi pemerintahan dalam implementasi kebijakan Bantuan Sosial Tunai di kabupaten Bandung.” Jurnal Manajemen Komunikasi 6(1):1–22. doi: https://doi.org/10.24198/jmk.v6i1.35510.

Kim, Jungsun, Hak Song, dan Choong-Ki Lee. 2016. “Effects of corporate social responsibility and internal marketing on organizational commitment and turnover intentions.” International Journal of Hospitality Management 55:25–32. doi: 10.1016/j.ijhm.2016.02.007.

Livestream.com, dan New York Magazine. 2017. Live Video Stats: What Consumers Want.

Moleong, Lexy. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif. Revisi. Bandung. PT. Remaja Rosdakarya.

Mollen, Anne, dan H. Wilson. 2010. “Engagement, telepresence and interactivity in online consumer experience: Reconciling scholastic and managerial perspectives.” Journal of Business Research 9(63):919–25. doi: https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2009.05.014.

Nica, Elvira, Gheorghe Popescu, Eugen Nicolaescu, dan Vlad Constantin. 2014. “The Effectiveness of Social Media Implementation at Local Government Levels.” Transylvanian Review of Administrative Sciences 10:152–66.

Nugraha, Aat Ruchiat, Diah Fatma Sjoraida, dan Evi Novianti. 2022. “Analisis strategi humas pemerintahan era milenial dalam menghadapi tata kelola informasi publik.” PRofesi Humas 6(2):286. doi: 10.24198/prh.v6i2.37095.

Pujileskono, Sugeng. 2015. Metode Penelitian Komunikasi Kualitatif. Malang: Intrans Publishing.

Quesenberry, Keith. 2018. Social Media Strategy: Marketing, Advertising, and Public Relations in the Consumer Revolution. London: Rowman & Littlefield Publishers.

Regina, Luttrell. 2019. Social Media: How to Engage, Share, and Connect. revised. diedit oleh E. Swayze. Washington, DC: Rowman & Littlefield Publishers.

Safko, Lon, dan David Brake. 2012. The Social Media Bible Tactics, Tools, and Strategies for Business Success. 3rd ed. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Saputra, Sandi Jaya. 2021. “Kekuatan Visual dalam Mendisiplinkan Khalayak di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Kajian Jurnalisme 4(2):120. doi: 10.24198/jkj.v4i2.27811.

Scott, Cutlip, H. Center Allen, dan M. Broom Glen. 2000. Effective Public Relations. 6 ed. diedit oleh P. R. Voice. Prentice Hall: Madison.

Setiawati, Wawat, Wina Erwina, dan Susie Perbawasari. 2022. “Digital branding Kantor Arsip Universitas Padjadjaran dalam upaya penguatan reputasi.” PRofesi Humas 6(2):243–66. doi: 10.24198/prh.v6i2.35902.

Sprout Social. 2019. The Sprout Social Index, Edition XV: Empower & Elevate.

Statista Research Department. 2020. Customers by if they favor brands that respond to complaints U.S.& worldwide 2018.

Sugiyono. 2014. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Wirakusumah, Teddy Kurnia. 2021. “Konstruksi makna proses kreatif pada kreator di biro iklan.” Jurnal Manajemen Komunikasi 5(2):135. doi: 10.24198/jmk.v5i2.33020.

Yogie, Prawira, Asep Suryana, dan Hadi Suprapto Arifin. 2022. “Personal branding Ridwan Kamil dalam program Gerakan Pungut Sampah.” 6(2):163–82. doi: https://doi.org/10.24198/jmk.v6i2.31319.