Praktik Cyber Religion Remaja Perkotaan

Main Article Content

Akhmad Pandhu Wijaya
Agung Nugroho
Mahfudlah Fajrie
M. Nashrul Haqqi
Puja Pratama
Achmad Umar Setyadi
Virasti Setiani
Dwi Fania

Abstract

The emergence of various models of religion in the cyber era has certainly influenced the religious behavior of teenagers in cities. This research seeks to analyze cyber religion practices carried out by Muslim teenagers in the city, by focusing on the use of social media in their religious practices. This research uses an ethnographic method with the supporting method being virtual ethnography. The informants were Muslim teenagers. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The research results show that the practice of cyber religion has become a routine for teenagers, this is done as a form of seeking religious information or knowledge and deepening Islamic teachings, apart from that the practice of cyber religion is also used as entertainment for some teenagers. The digital platforms that are often used are YouTube and Instagram. These two media are popular with teenagers because they are considered to represent the needs and lives of urban teenagers who are mobile, fast and instant, so that for teenagers the most important thing in religious practice is the media and the information. This is what allows anyone to become a figure (da’i) transmitting religious teachings, and can even cause the death of religious figures.


Abstrak


Munculnya beragam model keberagamaan di era cyber ini tentunya mempengaruhi perilaku beragama para remaja kota. Penelitian ini berusaha menganalisa praktik cyber religion yang dilakukan remaja muslim di kota, dengan berfokus pada penggunaan media sosial dalam praktik keagamaannya. Penelitian ini menggunakan metode etnografi dengan metode pendukung adalah etnografi virtual. Informannya adalah para remaja muslim. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa praktik cyber religion sudah menjadi rutinitas para remaja, hal tersebut dilakukan sebagai wujud untuk mencari informasi atau pengetahuan agama dan memperdalam ajaran Islam, selain itu praktik cyber religion juga digunakan sebagai hiburan bagi sebagian remaja. Platform digital yang sering digunakan adalah youtube dan instagram. Kedua media tersebut digemari para remaja karena dianggap merepresesntasikan kebutuhan dan kehidupan remaja kota yang mobile, cepat dan instan, sehingga bagi para remaja yang terpenting dalam praktik keagamaan adalah media dan informasinya. Hal inilah yang membuat siapapun bisa menjadi tokoh (da’i) penyampai ajaran agama, bahkan bisa membuat matinya tokoh-tokoh agama.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Wijaya, A. P., Nugroho, A., Fajrie, M., Haqqi, M. N., Pratama, P., Setyadi , A. U., Setiani, V., & Fania, D. (2023). Praktik Cyber Religion Remaja Perkotaan. Jurnal Komunikasi Nusantara, 5(2), 208-217. https://doi.org/10.33366/jkn.v5i2.404
Section
Articles
Author Biographies

Agung Nugroho, Universitas Wahid Hasyim Semarang

Prodi Teknik Mesin

M. Nashrul Haqqi, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Prodi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Puja Pratama, Universitas Wahid Hasyim Semarang

Prodi Teknik Informatika

Achmad Umar Setyadi , Universitas Wahid Hasyim Semarang

Prodi Teknik Mesin 

Virasti Setiani, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Prodi Komunikasi dan Penyiaran Islam 

Dwi Fania, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Prodi Komunikasi dan Penyiaran Islam 

References

Annazilli, M. H. (2018). Relasi Antara Agama dan Media Baru. Syi’ar, 18(2), 26–44.

APJII. (2018). Penetrasi & Profil Perilaku Pengguna Internet Indonesia.

Arif, M. (2022). Profil Internet Indonesia 2022. Jakarta.

Bauwens, M. (2012). Spirituality and Technology.

Castells, M. (2004). The Network Society. USA: Edward Elgar Publishing, Inc.

Fajrie, M., Arianto, D. A. N., Surya, Y. W. I., & Aminulloh, A. (2023). Al-Quran Digitalization : Adolescent View on the Value of the Digital Al-Quran Application. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Comunication, 39(1), 92–106.

Hamdan, & Mahmuddin. (2021). Youtube sebagai Media Dakwah. Palita: Journal of Social Religion Research, 6(1), 63–80.

Hatta, M. (2018). Media Sosial sebagai Sumber Keberagamaan Alternatif Remaja dalam Fenomena Cyberreligion. Jurnal Kajian Dakwah Dan Kemasyarakatan, 22(1), 1–30. https://doi.org/101.15408/dakwah.v22il-12044

Hojsgaard, M. (2005). Cyber-Religion: On the Cutting Edge between the Real and The Virtual. In M. Hojsgaard & M. Warburg (Eds.), Religion and Cyberspace (pp. 50–63). London: Routledge.

Kellner, D. (2013). Baudrillard, Jean (1929-2007). In Encyclopedia of Media and Communication. Toronto: University of Toronto Press.

Lauer, R. H. (2003). Perspektif tentang Perubahan Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Malik, H. (2021). Youtube Sebagai Guru Agama di Era Cyber Religion. AdZikra: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 12(1), 12–26. https://doi.org/10.32678/adzikra.v12i1.4548

Preston, P. (2001). Reshaping Communication, Technology, Information and Social Change. London: Sage Publications Ltd.

Rahman, F. (2018). The Death of the Da’i: The Autonomization of Religious Messages within Cyberspace. Ulumuna; Journal of Islamic Studies, 22(2), 255–276. Retrieved from https://ulumuna.or.id

Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to Qualitative Research Methods A Guidebook and Resources. New Jersey: John Wiley & Sons.

Yusuf, M. (2023). Eksistensi Media Instagram Sebagai Upaya Mewujudkan Nilai-Nilai Dakwah dalam Membangun Peradaban Islam di Aceh. At-Tanjih; Bimbingan Dan Konseling Islam, 6(1), 56–70.